پیگیری سفارش
بستن پنجره
فرایند تشخیص چهره
8 آذر ماه 1402

معرفی دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

تشخیص چهره چیست؟ نحوه ی عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چگونه است ؟

با پیشرفت های روز افزون دنیای کار، بسیاری از کسب و کارها به دنبال استفاده از اختراع فناوری جدید برای بهبود کارایی، بهبود عملکرد و افزایش ایمنی و امنیت محل کار خود هستند.

تشخیص چهره بخصوص در نظارت بر حضور و غیاب و مدیریت کارمندان به طور فزاینده ای محبوب است، ما در این مقاله با دقت بیشتری مزایای استفاده از این فناوری که می تواند به کسب و کار شما کمک کند را بررسی خواهیم کرد.

فناوری بیومتریک تشخیص چهره چیست؟

قبل از توضیح عملکرد دستگاه های حضور و غیاب چهره ای و مزایای آن بهتر است با اصول پایه ی بکار رفته در این فناوری آشنا شویم.

فناوری بیومتریک با بررسی پارامتر هایی که به صورت بیولوژیکی در افراد وجود دارد و کاملا منحصر به فرد است؛ مانند چهره ی هر فرد، عمل می کند.

مفهوم تشخیص چهره به دهه ی 1970 برمیگردد که منجر به شناسایی چهره ها به وسیله کامپیوترها گردید. این فناوری روز به روز قدرتمند تر و دقیق تر می شود و جهشی در دنیای تکنولوژی محسوب می‌شود که به علت سهولت شناسایی و درصد خطای خیلی کم محبوبین زیادی کسب کرده است.

تشخیص چهره

فرایند تشخیص چهره در دستگاه حضور و غیاب چگونه است؟

به طور کلی فرایند تشخیص چهره به این گونه است که تصاویر دیجیتالی از چهره ها گرفته می شود و با داده های اطلاعاتی (تصاویر کارمندان) که از قبل جمع اوری کردیم، در سیستم مقایسه می شود؛ پس از تطبیق سیستم پاسخ را اعلام می کند.

تشخیص چهره

نحوه ی تشخیص چهره

مراحل تشخیص چهره در دستگاه حضور و غیاب

  1. ثبت تصاویر اولیه از چهره ی افراد: تصاویر اولیه کارمندان در این مرحله به دستگاه داده می شود.
  2. تحلیل و بررسی دقیق چهره: پس از وارد کردن تصویر اولیه سیستم تشخیص چهره تصویر صورت را تجزیه و تحلیل می کند، هندسه چهره و حالات چهره را ترسیم می کند و می خواند. فناوری تشخیص چهره معمولاً به دنبال موارد زیر است:فاصله بین چشم ها / فاصله از پیشانی تا چانه / فاصله بین بینی و دهان / عمق کاسه چشم / شکل استخوان گونه / کانتور لب ها، گوش ها و چانه
  3. ذخیره ی تصوبر به شکل داده های کامپیوتری: این سیستم داده های تشخیص چهره را به رشته ای از اعداد یا نقاط به نام چهره چاپ تبدیل می کند. هر فرد دارای یک اثر چهره منحصر به فرد است. اطلاعاتی که توسط تشخیص چهره استفاده می شود نیز می تواند به صورت معکوس برای بازسازی دیجیتالی چهره افراد مورد استفاده قرار گیرد.
  4. تطبیق چهره با داده های ذخیره شده: هر بار که پرسنل جلوی دستگاه قرار بگیرند، دستگاه شروع به پردازش و مقایسه ی چهره ی فرد با داده های ذخیره شده می کند و در صورت تایید تطبیق اجازه ی ورود یا خرج داده می شود و یا تردد ثبت می گردد.

مواردی که هنگام ثبت چهره باید به آن توجه کنید:

1-نمای واضح صورت، کامل با نمای جلو و وضوح بالا.

بهترین راه افزایش دقت این سیستم در ذخیره ی اطلاعات اولیه از چهره در پایگاه داده ها استفاده از “مرحله آشنایی” است که شامل گرفتن چندین عکس از یک نفر تحت متغیرهای محیطی مختلف است، مانند نور روز، نور شب، داخل خانه، در حین حرکت و سکون است.

2-داده های دقیق برای مقایسه

پس از آن هر تصویر بعدی گرفته شده با اطلاعات پایگاه داده ها مقایسه می شود تا تأیید شود که هر دو تصویر متعلق به یک شخص هستند.

دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره مبتنی بر فناوری مادون قرمز یا تکنولوژی نور مرئی می باشند.

تشخیص چهره با حسگر مادون قرمز

استفاده از مادون قرمز به دلیل هزینه پایین و نیز مصرف پایین باتری در دستگاه های الکترونیکی تا سالهای سال رایج بوده است. سیستم های حضور و غیاب مختلف نیز عمدتا از مادون قرمز استفاده میکنند. با این حال، بهره گیری از فناوری مادون قرمز با محدودیتهای زیادی روبروست. به طور مثال در شرایط گرد و غبار و دود و نور شدید خورشید، عملکرد دستگاه های مبتنی بر این فناوری با اختلال مواجه میشود.

تشخیص چهره با حسگر نور مرئی

فناوری تشخیص چهره مبتنی بر نور مرئی با رفع این محدودیت ها، امکانات بسیار بالاتری در اختیار کاربران میگذارد. با استفاده از این فناوری، سرعت شناسایی چهره بسیار بالاتر می رود. دستگاه های تشخیص چهره سری نور مرئی قادرند سرعت تشخیص را حتی تا کمتر از 0.5 ثانیه ارتقا دهند.

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد فناوری نور مرئی و مادون قرمز هستید می تواند مقاله ی دستگاه های تشخیص چهره نور مرئی را مود مطالعه قرار دهید.

کاربرد فناوری بیومتریک بسیار متنوع است، به طوری که بسیاری از سازمان ها اکنون با این روش شناسایی کارکنان، مشتریان و حتی بازدیدکنندگان از موسسات خود را انجام می دهند.

مشاهده ی دستگاه های حضور و غیاب با قابلیت تشخیص چهره


مزایای استفاده از سیستم های تشخیص چهره در دستگاه حضور و غیاب

1.افزایش امنیت

تشخیص چهره یک سیستم تأیید سریع و کارآمد است. در مقایسه با سایر فناوری‌های بیومتریک مانند اثر انگشت یا اسکن شبکیه، سریع‌تر و راحت‌تر است. همچنین نقاط تماس کمتری در این سیستم در مقایسه با وارد کردن رمز عبور یا پین وجود دارد. استفاده از راه حل های امنیتی بیومتریک در سیستم های کنترل دسترسی در سازمان ها و ادارات، باعث افزایش امنیت آنها می شود.

2. دقت بالا

تشخیص چهره روشی دقیق تر برای شناسایی افراد نسبت به کارت، پین و حتی اثرانگشت است.

3. مسئولیت پذیری کارکنان

یکی از مزایای اصلی فناوری های بیومتریک، توانایی آن در نظارت 24 ساعته بر کارمندان است که از ترک کار بدون اجازه آنها جلوگیری می کند.

4. ضبط سوابق افراد

از دیگر ویژگی ها این است که به مدیران اجازه می‌دهند سوابق افرادی را که وارد یا خارج شده‌اند، حفظ کنند.

5. محدود کردن دسترسی

دسترسی را می توان به گونه ای تنظیم کرد که کارمندان خاصی نتوانند به اتاق های خاصی دسترسی داشته باشند و دیگر نیازی به نگرانی در مورد نگه داشتن کلیدها یا حفظ کردن کدها نیست.

6. کاهش مشکلات حقوق و دستمزد

این سیستم می تواند خطر جعل سوابق زمانی توسط کارکنان شما را کاهش دهد، اما کارکنان تنها افرادی نیستند که در اداره و اجرای لیست حقوق و دستمزد دخیل هستند. در یک سیستم معمولی، حداقل سه نفر در لیست حقوق و دستمزد هر کارمند دخیل هستند؛ خود کارمند، مدیر و یک نیروی حسابداری. در این سیستم داده‌ها مستقیماً از دستگاه حضور و غیاب به نرم‌افزار حقوق و دستمزد منتقل می‌شود، این فرآیند نه تنها در زمان صرفه‌جویی می‌کند، بلکه دقت را هم افزایش می‌دهد.

7. رعایت بهداشت

در دستگاه های حضور و غیاب چهره ای، میزان تماس با دستگاه به حداقل می رسد از این رو بهداشت به طور کامل رعایت می شود


آیا تکنولوژی تشخیص چهره قابل اعتماد است؟

سیستم های تشخیص چهره انسان از الگوهای ریاضی منحصر به فرد برای ذخیره داده های بیومتریک استفاده می کنند. از این رو، آن ها از ایمن ترین و مؤثرترین روش های شناسایی در فناوری بیومتریک هستند. برای کاهش خطر دسترسی غیرمجاز، می‌توان داده‌ های چهره را ناشناس و خصوصی نگه داشت.

آیا می توان سیستم تشخیص چهره را هک کرد ؟

فناوری تشخیص چهره توانایی درک تفاوت بین زنده بودن کاربران زنده را از تصاویر صورتشان دارد. این امر از فریب دادن سیستم توسط عکس یک کاربر زنده جلوگیری می کند.

این فناوری دارای پیچیدگی های زیادی برای تشخص است و امکان هک آن وجود ندارد.

محدودیت های فناوری تشخیص چهره چیست؟

امکان اشتباه

در هر سیستمی باید حداقل یک درصد احتمال اشتباه را در نظر گفت.

نیاز به بروزرسانی

فناوری تشخیص چهره مانند دیگر فناوری ها نیاز به بروزرسانی دارد. بدون ارتقاء منظم، سیستم شما به مرور زمان قابلیت های خود را از دست می دهد.

سخن آخر

باتوجه به ویژگی های امنیتی و کاربردی تشخیص چهره می توان گفت که به یکی از پرکاربرد ترین ابزار ها برای security و امنیت در بسیاری از دستگاه ها از قبیل تلفن همراه، دستگاه حضور و غیاب، کنترل دسترسی و بسیاری از سیستم هایی که نیاز به احراز هویت دارند است. بنابر این استفاده از این تکنولوژی می تواند سهولت در امور و کاهش اتلاف زمان، انرژی و هزینه را بهمراه داشته باشد.

توسعه سیستم های حضور و غیاب تشخیص چهره یک پیشرفت بزرگ در زمینه ردیابی حضور و غیاب بوده است و همچنان به کسب و کارها داده های ارزشمندی را در مورد رفتار کارکنان خود ارائه می دهد.


مشاهده ی دستگاه های حضور و غیاب با قابلیت تشخیص چهره

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما با شماره 02632284101 و 09123632494 در تماس باشید.

به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده